14 de desembre 2005

Publicitat i Nadal


La publicitat en si em sembla un fenomen francament curiós i digne d’una crítica seriosa i profunda. Sovint m’aturo i em pregunto si m’afecta a mi, la publicitat. Em demano si consumeixo els productes que un dia si i l’altre també veig a la televisió, als diaris, als cartells del carrer o sento per la ràdio. I m’agrada respondre’m a mi mateix i dir “No, jo tinc criteri i consumeixo el que necessito i no el que m’endinyen”. Però no és veritat. Ja sigui de manera conscient o subliminal acabem consumint coses que no necessitem o que no utilitzarem i, a més a més, triem aquell o aquell altre enduts per criteris que no són propis. Al capdavall, si això no fos així la publicitat hauria deixat d’existir per falta de rendibilitat, és clar.

Però per Nadal el tema publicitari agafa un caire desproporcionat i esdevé una allau imparable, ineludible i implacable. Evidentment, als fabricants i distribuïdors la nostra felicitat i el nostre benestar els importa més aviat gens; l’únic que mou el món són els diners i ells no són cap excepció. Associen els seus productes a l’èxit, al poder, a l’amor, etc. En definitiva i en general, associen el que ens volen encolomar a emocions. Fixeu-vos fins a quin punt els sentiments o l’estat d’ànim ens afecten en termes econòmics!! De fet, ja es diu que quan un està “deprimit” res millor que anar de compres... Francament, lamentable però també molt cert, perquè això de tenir, de posseir coses ens agrada a la majoria.

Ara bé, el que ja és el “súmmum” és el que vaig veure fa uns dies a la televisió. Anunciaven el dia i l’hora en que es veuria per primer cop l’anunci nadalenc de Freixenet. Increïble. Em vaig quedar perplex. O sigui, que no n’hi ha prou d’interrompre la pel·li, la sèrie, el programa o el que estiguis veient cada 20 minuts pràcticament, que a sobre van i t’anuncien que dijous vinent a les 22h t’anunciaran un cava!!! No ho trobeu espaterrant??? A mi em sembla que el col·lectiu humà en general, i el que s’entén per societat occidental en particular, arriba a uns nivells d’estupidesa inimaginables. Realment hi ha gent que espera amb delit i impaciència veure l’anunci nadalenc de Freixenet, de Codorniu o del que sigui??? Només així m’explico que anunciïn el dia i l’hora que s’emetrà un anunci perquè aquest ramat de xais no s’ho perdi i, si no és a casa, pugui programar el video o el gravador de dvd , si n’és capaç, que aquesta n’és una altra...On anirem a parar??? Si, home, i què més???? L

11 Comments:

At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Charlie said...

Doncs potser sóc un bitxo raro, però compro al DIA, i productes marca DIA.

I, que jo sàpiga, ni una cosa ni l'altra s'anuncien a cap mitjà de comunicació.

Pel que fa a l'anunci de Freixenet, s'entén relativament, ja que és un anunci tradicional, molt esperat cada any, pels famosos que hi apareixen, com el darrer i el primer de cap d'any.

Personalment, no m'interessa un rave la publicitat. Canvio de canal immediatament cada vegada que en fan, encara que m'hagi d'empassar un tros de debat sobre física quàntica presentat pel tarat de Redes.

 
At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Charlie said...

Per cert bardaix, estàs fent publicitat gratuita a Freixenet.

jausjausjausjuas

 
At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Mikel said...

Doncs a mi m´agrada la publicitat , potser es una vocació frustada no se , evidenment no m´agrada que interropin una peli pero m´agrada mirar anuncis..jo si que soc un bitxo raro jasujasjusaasj

 
At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Sasi said...

hola sóc una bombolla de freixenet.... quan era petita sempre anaba saltant mobent les mans com si volés i deia

hola soc una bombolla de freixenet

vale,ja paro

EI I KIN SERA EL PRIMER ANUNCI DE L ANY E E E EE?????'

 
At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Mikel said...

Supermercats Alcampo? jasujjsajusa

 
At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Charlie said...

m'hi jugo un ou a que el primer anunci de l'any serà Endesa. I no em preguntis per què, perquè està claríssim.

 
At dimecres, 14 de desembre, 2005, Blogger Sasi said...

COCA COLA?

 
At dijous, 15 de desembre, 2005, Blogger Unknown said...

A veure, entenc que l'anunci en qüestió es consideri tradicional, tot i que tradició en el món de la publicitat em sembla penós, donat que l'objectiu és únicament que consumeixis i els omplis la butxaca. El que m'escandalitza de debò és que s'anuncïi l'emissió futura d'un anunci! Cony, que el passin i ja està, no? Cal anunciar que el passaran tal dia a tal hora? Jo crec que no. Respecte la publicitat, m'agrada observar-la i analitzar-la, però normalment el missatge que s'utilitza em sembla aberrant, com el d'un anunci del Shin-shan que diu als nens/nenes que emprenyin als pares fins que ho comprin...No puc veure-ho des de la simpatia/inocència dels nens, ho sento.

 
At dijous, 15 de desembre, 2005, Blogger Charlie said...

...i a mi què?

Va, posta un altre post, que el tema publicitat no m'interessa.

jausjausjasjasuasajsu


PS: No vindrééééééééééééééééééééé (amistançat)

 
At dimecres, 21 de desembre, 2005, Anonymous Anònim said...

Iep, doncs aquí un de raro com en Mikel. A mi m'agrada la publicitat. M'agrada mirar anuncis. És més, quan tinc poc temps per veure la tele i em poso a fer zàping, sovint m'aturo allà on estan fent anuncis. A més, com que no tinc massa temps per passar davant de la pantalla, sovint em trobo que tots els que veig són nous per a mi. Suposo que hi ha una part de deformació professional. Però, clar, si ara em dedico al què em dedico, també deu ser perquè aquests temes m'interessen...

http://www.domini.cat

 
At dimecres, 21 de desembre, 2005, Anonymous Anònim said...

Juas juas
Quin desastre
Sort que no ha sortit playboy.com ni res així (pq jo mai no visito aquesta mena de pàgines...)

http://www.fotolog.com/neiba_neiba/

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home